Moj kikiriki puter


Počinjem sa sasvim običnim puterom od malo prepečenog kikirikija. Potreban je jedan sastojak i multipraktik ili neka jača sjeckalica. Ako ste nekad čuli za putere od sjemenki ili orašastih plodova, vjerujem da ste čuli upravo za ovaj – može se kupiti u mnogim supermarketima i u svim radnjama zdrave hrane, prilično je jeftin i ima mnogo načina na koje ga možemo iskoristiti. Ne znam da li vam je poznat sam proces pravljenja u kućnim uslovima, ali svakako moram reći da vjerovatno niste čitali jednostavniji recept ni na ovom blogu, a ni inače (osim ako je bio za istu stvar :)).

Doručak - kikiriki puter i još ponešto

Napomenuću i to da između onog koji možete kupiti i domaćeg, glasam za ovaj drugi iz dva razloga. Prvi je kvalitet, a drugi je cijena. Naime, većina komercijalnih kikiriki putera sadrži veliku količinu soli, zatim šećer, ulje – najčešće hidrogenizovano (a to bismo baš mogli izbaciti iz ishrane), lecitin i druge eventualne dodatke. Osim ovakvih, postoje i odlični puteri na kojima piše 100% kikiriki ili kikiriki uz mali dodatak soli. Takve toplo preporučujem, ali su značajno skuplji od onih koje umutite sami, a kao što rekoh, radi se o dva sastojka dostupna svima (uključujući so!).

Odlučite sami! 🙂

Sirovi kikirik spreman za pečenje

Recept sam uvrstila u seriju postova o domaćim puterima od orašastih plodova, čime sam svjesno napravila grešku, ali prosto nisam imala bolje rešenje. Naime, kikiriki ne pripada orašastim plodovima! Meni je to sasvim novo otkriće, i djelovalo mi je važno za pomenuti. U botaničkom smislu, kikiriki pripada mahunarkama! Znate već, zajedno sa pasuljem, graškom i ostalima. Za razliku od ostalih mahunarki, plodovi kikirikija se razvijaju u zemlji – nakon oprašivanja, grane se spuštaju do zemlje dok mahunu ne uguraju u zemlju, gdje plod sazrijeva. Dok ostale mahunarke sadrže dosta skroba, kikiriki je bogat izvor masti i zbog toga veoma podsjeća na orašaste plodove.

Osim toga, kikiriki je odličan izvor proteina biljnog porijekla, što je karakteristika svih mahunarki. Kad govorimo o biljnim izvorima proteina, obično moramo uzeti u obzir da osim njih, ove namirnice sadrže ili prilično veliku količinu ugljenih hidrata – npr. pasulj, grašak, sočivo, kinoa, proso, integralne žitarice ili u drugom slučaju, priličnu količinu masti – recimo, orašasti plodovi i sjemenke. Dakle, ako pravite proteinske pločice, najbolje je da odeberete baš kikiriki ili bademe od orašastih plodova.

Domaći maslac od kikirikija kremast ili sa komadićima

Takođe, kikiriki je sjajna namirnica jer je veoma bogata mononezasićenim masnim kiselinama (onim dobrim koje se nalaze u maslinovom ulju), vlaknima, a i fantastičan je izvor nekoliko vitamina B (naročito B3 i folne kiseline), vitamina E i nekoliko minerala, od kojih se naročito ističu mangan, magnezijum i fosfor. Svakako je namirnica itekako vrijedna i dobra je ideja uvrstiti je u svakodnevnu ishranu. U tabeli možete pogledati njene nutritivne vrijednosti, pa čik da vidim da li ćete joj odoljeti! 😉

Kikiriki, sirovi, nutritivne vrijednosti na 100g
Energetska vrijednost 567kcal
Proteini 26g
Ukupno masnoća 49g
Zasićene masne kiseline 6g
Mononezasićene m.k. 24.5g
Polinezasićene m.k. 16g
Ukupno ugljenih hidrata 16g
Vlakna 8.5g
Šećeri 5g
Minerali
Kalcijum (Ca) 92mg 9%
Gvožđe (Fe) 4mg 22%
Magnezijum (Mg) 168mg 42%
Fosfor (P) 376mg 38%
Kalijum (K) 705mg 20%
Natrijum (Na) 18mg 1%
Cink (Zn) 3mg 20%
Vitamini
Vitamin C 0mg 0%
Tiamin, B1 0.6mg 40%
Riboflavin, B2 0.1mg 8%
Niacin, B3 12mg 60%
Vitamin B6 0.35mg 18%
Folna kiselina, B9 240µg 60%
Vitamin B12 0µg 0%
Vitamin A 0µg 0%
Vitamin E 8mg 42%
Vitamin D 0µg 0%
Vitamin K 0µg 0%
* Vrijednosti u procentima predstavljaju postotak preporučenog dnevnog unosa, zasnovan na dijeti od 2000kcal.
Izvor: USDA

Tostiranjem će se u manjoj mjeri izmijeniti stanje vitamina i minerala u odnosu na sirovi kikiriki, ali će se olakšati varenje i apsorpcija hranljivih materija iz njih, o čemu sam već pisala u uvodnom članku za ovu seriju postova.

Pokušala sam u fotografijama da predstavim faze kroz koje prolazi kikiriki od zrna ucijelo do gotovog putera. Nadam se da će vam biti od pomoći!

Domaći puter od kikirikija - pripremaKako se pravi puter od kikirikija

Mućenje maslaca od kikirikijaPriprema kikiriki putera

Domaći kikiriki puter - pripremljenKikiriki maslac sa komadićima

A sad, pravac na blendiranje i uživanje! 🙂

Advertisements

Оставите одговор

Молимо вас да се пријавите користећи један од следећих начина да бисте објавили свој коментар:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се / Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се / Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се / Промени )

Google+ photo

Коментаришет користећи свој Google+ налог. Одјавите се / Промени )

Повезивање са %s